IMG_20240222_123539Állapotfelmérés, szétszerelés

Veterán autók felújításánál teljes, vagy akár részleges felújításra is van mód.

Az alábbiakban nagy vonalakban kifejtenénk, hogyan is történik egy veterán jármű teljes felújítása műhelyünkben.

Első lépésben az autó állapotának feltérképezése a feladat. Meg kell határoznunk a fennálló hibákat, hiányosságokat még összeszerelt állapotban. Ha az autó működőképes, minden funkcióját tesztelünk kell, így a felújítás során saját munkánkat könnyítjük meg. Az autó állapotának felmérése és dokumentálása után elkezdődhet a szétszerelés. Teljes felújításkor az autót gyakorlatilag csavarjaira kell szednünk, hogy megkezdődhessen a karosszéria javítása.   

IMG_20240227_114501Karosszéria felújítása

A karosszéria szétszerelése után meg kell azt tisztítanunk. El kell távolítani a rozsdát, az évek alatt rárakódó szennyeződéseket, az alvázvédőt, festéket. A karosszéria pontos hibáira csak így lehet fényt deríteni, tisztítás után előrdulnak néha meglepetések a korábbi javítások miatt. A tisztítás történhet mechanikai, vagy kémiai eljárással is. Gyakori eljárás a szemcseszórás, száraz vagy nedves kivitelben, de sajnos nem alkalmazható mindenhol. Jellemzően az autók alját a sok év alatt többször is lekezelték már, az ott található ragacsos anyagok ellen nem mindig hatásos, ilyenkor más eszközökhöz kell nyúlni. Sajnos ilyenkor gyakran érik a tulajdonosokat kellemetlen meglepetések, amikor fény derül a korábbi szakszerűtlen javításokra, melyeket mind helyre kell hozni. Így a karosszéria javítása hosszú ideig, akár hónapokig is tarthat.

1972-Datsun-240z-Japan-te-koop-Amsterdam-1920x1667Fényezés

A karosszéria javítása után a fényezés következik. Muzeális vizsgán követelmény a gyári árnyalatokanak megfelelő szín, illetve akril helyett nem lehet metál és fordítva sem. Az autó teljes egésze fényezendő ilyenkor, a belsejét ugyanúgy elő kell készíteni, akárcsak az alját, csomagteret, motorteret. A gyári, vagy azoknak megfelelő technológiákat fényezéskor is be kell tartani, figyelni kell, hogy ugyanolyan struktúrájú, színű, fényességű bevonatot kapjon az autó mindenhol, ahogyan az eredetileg történt. Minőségileg persze lehet jobbat is készíteni, például a gyári korrózióvédelem nem mindig száz százalékos, ezen a területen gyakran lehet fejleszteni.

IMG_20230220_222833Motor, váltó, hajtáslánc

A karosszéria javítása közben elkezdődhet a motor és hajtáslánc felújítása is. A motor, váltó, differenciálmű kiszerelése, szétszerelése és a szükséges mérések elvégzése után kezdődhet a felújítás. Lehetőség van gépi munkák elvégzésére, hengerfúrás, főtengely köszörülés, hengerfej, blokk síkköszörülés... A felújítás során a minimum, hogy új csapágyakat, tömítéseket, szűrőket, és egyéb kopó alkatrészeket szerelünk be, és friss folyadékokkal töltjük fel, de a gyakorlatban általában ennél többre van szükség, a cserélendő alkatrészeket a mérések határozzák meg. Motornál új dugattyúkat, dugattyúgyűrűket, szelepeket építhetünk be, felújítjuk az üzemanyag rendszert. A segédberendezéseket, indítómotort, generátort leteszteljük, és igény szerint azt is felújítjuk, vagy újra cseréljük. Manuális váltóknál szükség lehet szinkrongyűrűk, kapcsolóvillák, fogaskerekek cseréjére. A gyárinak megfelelő megjelenés itt is fontos, az eredetinek megfelelő színű festékkel festjük. A külső vas, acél alkaterészek, kötőelemek korrózióvédelme horganyzással történik, mely szintén elérhető többféle színben. Az alumínium alkatrészek, öntvények gyakran nincsenek festve, ezeket tisztítás után gyöngyszórással lehet visszaállíani eredeti fényükre. 

SLR107Utastér felújítása

A veterán autók fontos részlete az utastér, mivel bármikor, mikor utazunk az autóval, itt tartózkodunk, folyamatosan érintkezüonk vele, és az esztétikai élmény sem utolsó. Emiatt úgy gondoljuk, hogy egy igényesen kivitelezett beltér nagyban hozzájárul az élményhez, amit autónk nyújtani tud. Bizonyos gyártmányoknál a mai napig elérhetők gyári anyagok, ezekben az esetekben mindenképp ezt javasoljuk, de amennyiben mégsem, kiváló minőségű anyagokból tudjuk kiválasztani, hogy miből készüljön autónk kárpitozása, legyen az bőr, műbőr, vagy szövet. Ha az auótnk bőrkárpittal van szerelve, bizonyos esetekben nem szükséges azonnal cserélni, gyakran van lehetőség a bőr hibáinak, repedéseinek javítására, újra színezésére. Ezzel az eljárással a bőrkárpit szinte visszahozható eredeti állapotára. 

NévtelenVillamosság

Veterán autók villamossági rendszerével gyakran akadnak problémák. A kapcsolók kikopnak, a vezetékek sérülnek, szigetelésük elöregszik, megreped, zárlat keletkezik. A csatlakozók korrodálódnak, mely miatt nincs megfelelő kontaktus. A feszültségszabályzó elfárad, nincs elegendő töltés. Az indítómotor szénkeféi elkopnak az autó nem idul, ha beindul kihagy, gyújtásproblémák lépnek fel... Ezekre a problémákra a megoldás a villamossági rendszer felújítása. Ez történehet a kábelköteg részleges javításával, de akár teljes kábelköteg csere is előfordulhat. A gyújtás alkatrészek, mint gyertyák, gyújtókábelek, megszakítók, gyújtáselosztók mind cserélhetők. A generátor, indítómotor általában felújítható, ha nem elérhető új alkatrész. Így az autó villamossági rendszerét újjá lehet varázsolni, megszüntetve az esetleges zárlatok által okozott biztonsági kockázatot, és a komfortérzet is javul, mivel a jármű megbízhatósága is növekszik.

IMG_20230123_091629Futómű, fék

Egy veteránautó restaurálásakor a nem látható alkatrészekkel ugyanúgy foglalkoznunk kell, mint  a látható alkatrészekkel. Ráadásul biztonság szempontjából az egyik legkritikusabb rendszer a fék és futómű. Felújítás alkalmával a futómű alkatrészeit teljesen szét kell szedni, minden szilentet, gömbfejet ki kell szerelni, majd megtisztítani a rozsdától. Ez általában szemcseszórással történik. A fém alkatrészek ezután a újrafesthetők. A tartólemezeket, kötőelemeket, alátéteket a futóműben is szintén horganyzás alá vetjük az eredetivel megegyező sárga, ezüst (kék) vagy fekete színben. Új szilenteket szerelünk a régi kirepedezettek helyére. A fékrendszert felújítjuk, kezdve főfékhengertől, a régi rozsdás fékcsövek helyett újakat készítünk, és a helyükre hajlítjuk. A féknyergeket felújítjuk, új féktárcsákat, fékbetéteket szerelünk be. Ezután feltöltjük a rendszert friss fékfolyadékkal, és légtelenítjük. A futómű elemeinél hasonló gondossággal járunk el. A lengéscsillapítókat felújítjuk, vagy cseréljük, szilentekből újakat préselünk a helyükre. A gömbfejeket, csapszegeket ellenőrizzük, szükség esetén ezeket is cseréljük. Az összeszerelt autón egy teljes futómű beállítás következik. 

Süti kezelés beállítása
Mi és partnereink az Ön engedélyét kérjük arra, hogy cookie-kat tároljunk eszközén személyre szabott hirdetések és tartalom nyújtásához, hirdetés- és tartalomméréshez valamint nézettségi adatok gyűjtéséhez.
Süti kezelés beállítása